11 فوریه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده درBMC Endocrine Disorders ، افزایش قابل توجهی در سطح هموگلوبینA1c  در بیماری سلول داسی شکل و کم خونی فقر آهن در افراد غیر دیابتی، نشان داد.

محققان هیچ اثر قابل توجهی در بیماران مبتلا به کم خونی مگالوبلاستیک و تالاسمی بتا پیدا نکردند. درمان کم خونی فقر آهن، به طور قابل توجهی سطحHbA1c را کاهش داد و آن را به حالت عادی بازگرداند.

در سراسر جهان، دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها با مرگ و میر و عوارض قابل توجه است. برای تشخیص و پایش بیماری، بر اساس هموگلوبینA1c  یکی از مهم‌ترین روش‌ها است. از آنجایی کهHbA1c ، میزان گلوکز متصل به گلبول های قرمز را منعکس می کند، عوامل موثر بر نیمه عمر گلبول های قرمز (RBC) و هموگلوبین می توانند بر اندازه گیریHbA1c ، تأثیر بگذارند.

ریحان الزهرانی از دانشگاه علوم بهداشتی ملک سعود بن عبدالعزیز در جده، عربستان سعودی و همکارانش با هدف ارزیابی اثر انواع مختلف کم خونی، از جمله کم خونی سلول داسی شکل، کم خونی فقر آهن، کم خونی مگالوبلاستیک و تالاسمی بتا بر سطوح HbA1cاین مطالعه را در یک بیمارستان در طول شش سال گذشته (2016-2022) انجام دادند.

برای این منظور، آنها یک بررسی گذشته نگر از نمودارهای 324 بیمار مبتلا به یکی از چهار نوع کم خونی ذکر شده در بالا و یک گروه کنترل انجام دادند. گروه کنترل شامل بزرگسالان سالم با هموگلوبین طبیعی و HbA1c طبیعی بود که به کم خونی یا دیابت مبتلا نبودند. بیماران مبتلا به پیش دیابت یا دیابت، بر اساس افزایش قند خون ناشتا یا گزارش خود افراد، یا بر اساس مقدار قند خون تصادفی، یا قند خون 2 ساعت پس از صرف غذا، از مطالعه حذف شدند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· میانگین سطوح HbA1c در کم خونی فقر آهن 5.75 درصد و در کم خونی داسی شکل با 5.83 درصد بود که در مقایسه با گروه کنترل (5.32 درصد) به طور قابل ملاحظه ای بالاتر بود.

· میانگین سطوحHbA1c ، در کم خونی مگالوبلاستیک، و در تالاسمی بتا به ترتیب 5.38 درصد و 5.45 درصد بود که تفاوت معنی داری با گروه کنترل نداشت.

· هموگلوبینA1c ، پس از درمان در گروه مبتلا به کمبود آهن، به طور قابل توجهی از 5.75 درصد به 5.44 درصد کاهش یافت.

· پهنای توزیع گلبول قرمز بیشتر و هموگلوبین پایین تر با سطوح بالاترHbA1c در بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل مطابقت داشت.

محققان نتیجه گیری نمودند که بیماری سلول داسی شکل و کم خونی فقر آهن (IDA) می تواند به طور کاذب HbA1c را افزایش دهد و تصحیح کم خونی در بیمارانمبتلا به کم خونی فقر آهنمی تواند سطح HbA1c را به سطح نرمال کاهش دهد.

محققان نوشتند: مطالعه ی ما یک رابطه ی معکوس را بین سطح هموگلوبین و سطح HbA1c در بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل یافت، در حالی که عرض بالای توزیع گلبول قرمز (RDW) با سطوح بالایHbA1c ، مطابقت دارد. بهمین دلیل، پزشکان باید  در هنگام تشخیص دیابت در افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل وکم خونی فقر آهن بر اساسHbA1c ، احتیاط کنند.

آنها افزودند: ما اصلاح کم خونی را در بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهنقبل از استفاده ازHbA1c برای اهداف تشخیصی توصیه می کنیم. مطالعات بیشتری در مقیاس بزرگتر برای ارزیابی اثر بیماری سلول داسی شکل و عرض توزیع گلبول قرمز بر HbA1c مورد نیاز است.

رفرانس:

Alzahrani, B.A., Salamatullah, H.K., Alsharm, F.S. et al. The effect of different types of anemia on HbA1c levels in non-diabetics. BMC Endocr Disord 23, 24 (2023). https://doi.org/10.1186/s12902-023-01280-y

Source : BMC Endocrine Disorders

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/iron-deficiency-anemia-and-sickle-cell-disease-can-falsely-increase-hba1c-in-non-diabetics-study-106405